Verschil in (rups)banden van hoogwerkers
In de volksmond kennen we het als witte wielen of zwarte wielen van hoogwerkers. De standaard banden zoals we die kennen zijn normaal zwart van kleur. Door de toevoeging van roet aan de rubbermix tijdens de productie van de banden, ontstaat de zwarte ook wel donkergrijze kleur. Wat is nu het nut van de toevoeging van roet?
Tom van Os (vestigingsmanager in Houten)
“Wat is het verschil bij de verschillende banden van hoogwerkers. Wij leggen je uit hoe ze van elkaar onderscheiden.”
Waarom wordt roet toegevoegd aan banden van hoogwerkers?
Soorten banden van hoogwerkers
Voor hoogwerkers worden 3 soorten banden gebruikt, dit zijn:
- Massieve banden
- Volrubber banden
- Luchtbanden, vaak gevuld met schuim
De staal cilindrische band geeft veel stabiliteit en is inrijbestendig. Deze band geeft weinig vering en een hoge druk op de vloer.
De luchtband geeft relatief weinig druk op de vloer, geeft veel vering, minder stabiliteit en kan lek raken. Voor luchtbanden geldt dat je ze altijd op de juiste spanning moet houden. De juiste spanning is van groot belang voor de stabiliteit van de hoogwerker. Als er ongelijke bandenspanning is, kan de hoogwerker scheef op de vloer staan. Vooral bij hoog heffen komt dit de stabiliteit niet ten goede. Om te zorgen dat je geen spanningsverschil krijgt, vullen de meeste hoogwerker fabrikanten de banden met schuim.
De volrubberband is het midden tussen de staal cilindrische en de luchtband. Deze band
geeft redelijke stabiliteit, kan niet lek en is inrijbestendig.
5 voordelen van non-marking (rups)banden bij hoogwerkers
- Weinig tot geen strepen op de vloer
- Prestaties zijn gelijk aan de reguliere volrubber band
- Goede grip
- Lage rolweerstand
- Nauwelijks hitteontwikkeling