Wat is kogeldruk bij een aanhanger?

De kogeldruk van jouw aanhangwagen. Wat je ook hier over wil weten, in dit artikel lees je het. Zodat je jouw aanhanger of de aanhanger die je bij ons komt huren optimaal gebruikt. Een te hoge of te lage kogeldruk heeft gevolgen voor jouw veiligheid en rijcomfort. Daarom weet je na dit artikel hoe je het veiligst de weg op kan.

Tom van Os (vestigingsmanager in Houten)

“Kogeldruk bij aanhangwagens. Hoe zat het ook alweer? Alles over kogeldruk bij aanhangers lees je hier.”

Antwoord op de vraag: wat is kogeldruk?

Kogeldruk is de kracht die een aanhangwagen verticaal uitoefent op de trekhaak van een auto.

Dus de kogeldruk is de kracht waarmee de aanhanger, via de koppeling, op de trekhaak van de auto rust. De druk op de trekhaak is afhankelijk van de manier waarop de aanhangwagen is beladen. Veel gewicht richting de dissel kan een te hoge kogeldruk tot gevolg hebben. Te veel lading achterin de laadbak zorgt voor een te lage kogeldruk. Ook kan er sprake zijn van een negatieve druk, als er een opwaartse kracht op de trekhaak werkt. In al deze situaties is een slechte belading van de aanhanger de oorzaak, met een hoger risico op slippen en slingeren tot gevolg.

De kogeldruk is daarom ook een van de belangrijkste criteria voor de wegligging van aanhangwagens én het rijgedrag van de trekkende voertuigen.

Hoeveel kogeldruk is ideaal?

Wij adviseren voor onze wagens een minimale kogeldruk van 4% van het totaalgewicht van de beladen aanhangwagen aan te houden. De maximale kogeldruk kun je aflezen in de onderstaande tabel.

Totaal gewicht aanhangerMaximale kogeldruk
0 – 750 kg50 kg
751 – 1500 kg75 kg
1501 – 3000 kg100 kg
3001 – 3500 kg150 kg

Tip: de maximale kogeldruk van je aanhangwagen staat ook altijd vermeld op het typeplaatje.

Wat moet je doen als je aanhanger te lage kogeldruk heeft?

Is de kogeldruk te laag? Dan is er mogelijk te weinig binding tussen de aanhangwagen en de auto. Dit maakt de combinatie minder stabiel. Door zijwind of passerende vrachtauto’s kan de aanhangwagen gaan slingeren. Je kunt de kogeldruk verhogen door het gewicht meer naar voren in de bak te plaatsen.

Wat moet je doen als je aanhanger te hoge kogeldruk heeft?

Is de kogeldruk te hoog? Dan worden de trekhaak en de vering van de auto overbelast. De achterkant van je auto zakt in en daardoor vermindert de grip met je voorwielen. Een te hoge kogeldruk komt veelal doordat het gewicht van de lading te ver naar voren is geplaatst. Je kunt dit aanpassen door (het gewicht van) de lading naar achteren te verschuiven.

Tips voor ideale kogeldruk bij huren van aanhanger

Als je een aanhanger komt huren, dan is een prettige wegligging fijn. Hier geven wij je extra tips voor een optimale wegligging. Hieronder volgen nog een aantal tips voor het verkrijgen van de juiste kogeldruk:

  • Plaats zware voorwerpen zoveel mogelijk boven de as van de aanhangwagen.
  • Verdeel lichtere voorwerpen gelijkmatig over de laadbak.
  • Zorg ervoor dat de linker- en rechterhelft van de aanhanger met een gelijk gewicht beladen is.
  • Vermijd puntbelastingen.
  • Zorg er altijd voor dat de lading goed gezekerd is. Rijd je ook buiten Nederland?
    Raadpleeg dan de geldende voorschriften voor het betreffende land.
  • Koppel de aanhangwagen altijd aan het trekkend voortuig voordat je gaat laden en lossen.

De laatste tip is de aanhanger huren bij GECO Verhuur. Wij helpen je met het aan- en afkoppelen van de aanhanger. Maar ook met persoonlijk advies voor jouw lading. Zodat je verzekerd bent van een goede kogeldruk.